الثلاثاء 28 مايو 2024

رواية في حماية صعيدي بقلم اسراء ابراهيم (كاملة)

أرغب في متابعة القراءة

الصفحة التالية
موقع أيام نيوز

وحشتوووني جدا جدا يا قمراتي عارفة اني اتأخرت عليكم بس ڠصب عني اعذروني واتمني بقي روايتي الجديدة تعجبكم 
الاول
كيف يعني اتچوز بنتة كانت عشجانة راچل تاني انت خابر يا بوي ده معناه ايه عاد 
كان بيتكلم بدر بعصبية زايدة لدرجة ان ابوه استغرب رد فعله لانه كان مديله خبر من كام يوم



منصور باستغراب كانك اول مرة تعرف بالحديت يا بدر منا مخبرك يا ولدي من كام يوم انك هتتچوز بت عمك 
بدر بعصبية مخبرش انا حاسس ان الموضوع ده مش لادد عليا ومانيش موافج بيه ليه اتچوز بنتة لا هي مننا ولا هي تعرف حاچة عن عوايدنا وكمان كانت متچوزة جبل سابج ايه اللي چابرني علي اكده اني عاد


منصور بتنهيدة اللي چابرك انها من دمك يا بدر اينعم عمك بجاله زمن عايش في مصر وان چدك جبل ما ېموت كان محرج علينا نعرفه اكمنه عصاه واتچوز من مصر بس مهما حصل هو اخوي برضك وكلمني وجالي انه محتاچني واني مهجدرش اهمله لحاله اكده


بدر بضيق ومفيش حاچة تجف بيها جاره غير انك تچوزني بته 
منصور بجدية اسمعني زين يا بدر عشان حديتي ده مهكرروش تاني عمك لما حدتني جالي ان فريدة بته واجعة في مشكلة واعرة جوي وهي ان اهل چوزها رايدين ياخدو منيها كل حاچة ومش موافجين بالميراث اللي هو شرع الله ولما البنتة رفضت صممو انها تتچوز اخو چوزها لاجل ما يرچعلهم كل حاجة ويتحكمو في البنتة
بدر باستغراب وهي سايبة ولا ايه مفيش محاكم ولا حكومة في مصر عشان يعملو اكده 
منصور بسخرية الناس دول اكابر جوي في مصر يا ولدي وعلي رأي المثل اللي له دهر مينضربش علي بطنه والحل اللي وصلت ليه ان البنتة تتچوز راچل مننا اهنه يجدر يحميها هي وولدها ووجتها بجي الموضوع يبجي يخصنا احنا مش هي
بدر بضيق وهو بيقوم ماشي يابوي اللي انت رايده انا هعمله بس متستناش مني اني اتمم چوازي منيها عشان ده مش هيحصل ابدا وعلي چثتي
منصور بغموض اتچوزها الاول وبعدين نبجي نشوف الموضوع ده بعدين محدش هيغصبك علي حاچة
........................
كانت قاعدة صفاء ام بدر برة عمالة تبرطم بغيظ لحد ما نزلت جميلة وتبقي بنتها واخت بدر وكانت مستغربة وهي شايفة امها بتكلم نفسها
جميلة بقلق في ايه يا ام بدر عاد بتحدتي نفسك ليه اكده 
صفاء بضيق بجولك ايه يا بت انتي همليني لحالي احسن عفاريت الدار بتتنطط في وشي السعادي
جميلة پصدمة وه ليه كل ده يعني ما تفهميني مالك مضايجة ليه اكده 
صفاء بغيظ اجولك ايه بس واعيد ايه ابوكي ياختي اللي هينجطني رايد يچوز اخوكي لبت عمك المصراوية رايد يعمل اللي عمك عمله زمان اخ يا مري
جميلة باستغراب إيوة يعني فين المشكلة برضه هو مش بدر موافج يبجي خلاص ايه اللي يضايجك وبعدين ما يمكن تطلع البنتة زينة مش كيف ما انتي فاكرة ياما
صفاء بعصبية وهي بتقلع شبشبها جومي يا مجصوفة الرجبة من اهنه انتي رايدة تكملي عليا ما كفاية اللي اني فيه
طلعت جميلة تجري بسرعة من قدام صفاء علي فوق تاني وصفاء وقتها نفخت بغيظ
صفاء لنفسها بهمس جال فيها ايه جال دون عن بنتة النجع كله رايد ولده يتچوز بت حورية مرات اخوه ماشي يا منصور اما وريتك
........................
كانت قاعدة فريدة جنب معاذ ابنها اللي بيلعب وهي سرحانة في الكلام اللي ابوها قالهولها بخصوص جوازها من ابن عمها اللي في الصعيد ورغم رفضها القاطع للموضوع بس هو ده فعلا الحل الوحيد بس للاسف مش قادرة توافق عليه قطع سرحانها صوت باسل اخوها وهو بيقعد جمبيها
باسل بحب الجميل سرحان في ايه 
فريدة بحيرة والله يا باسل عمالة افكر في كلام بابا ومش عارفة اقرر حاجة حاسة ان دماغي هتشت مني
باسل بتنهيدة اسمعي يا فريدة انتي عارفة كويس اوي اني اقدر احميكي من الناس دي بس للأسف بابا مش عاوز الموضوع يتحل كدة وانا متفهم وجهة نظره هو عاوز يحل الموضوع من جدره ونريح نفسنا من المشاكل دي كلها فانا من رأيي انك توافقي علي جوازك من بدر ابن عمنا وكمان
 

 

أرغب في متابعة القراءة